25 tipů pro raketový růst e-shopu

25 tipů pro raketový růst e-shopu


E-shopy opakují stále stejné chyby, které je připravují o objednávky. Není to i váš případ?

Ty nejčastější chyby jsem sepsal, a tak vzniklo 25 praktických tipů pro raketový růst e-shopu. Většinu z nich zvládnete nastavit sami a rychle. A rozdíl poznáte na tržbách. 

Pokud si s něčím nebudete vědět rady, ozvěte se.

Tipy jsem rozdělil do 3 sekcí, v první se budeme věnovat Google Analytics, ve druhé Google Ads a ve třetí jsou obecné tipy.


8 tipů pro Google Analytics


TIP #1. Sledujte vyhledávání na e-shopu

Sledujte, co zákazníci hledají přímo na vašem e-shopu. Získáte tak tipy na zboží, o které je zájem.

Např. pokud máte na e-shopu spoustu vyhledávání na „fotbalový míč“, ale neprodáváte ho, zvažte jeho naskladnění. Tedy pokud se hodí k vašemu sortimentu.


Kde najdete vyhledávání na e-shopu?

  1. Google Analytics 
  2. Správce 
  3. Nastavení výběru dat
  4. Sledování vyhledávání na webu
  5. Parametr v URL -> "string"


Jak nastavit sledování vyhledávacích dotazů v Google Analytics pro Shoptet.
Aktivované sledování vyhledávacích dotazů na Shoptetu.


Parametr string používá Shoptet. Pokud využíváte Eshop-rychle, místo “string” použijte parametr “q=”.


Vyhledávací dotazy e-shopu najdete tady: 

  1. Google Analytics
  2. Chování
  3. Vyhledávání na webu


TIP #2. Aktivujte rozšířený elektronický obchod

Data související s nákupy jsou jedna z nejdůležitějších, protože prodej je hlavní cíl e-shopu. Aktivací získáte nové možnosti filtrace chování nakupujících a prodaných produktů. Uvidíte:

  • návštěvy, které si zobrazily produkt
  • návštěvy, které přidaly produkt do košíku
  • opuštění košíku
  • seskupení produktů podle kategorií webu
  • poměr přidání do košíku a zobrazení detailu
  • poměr nákupů a zobrazení detailu
Kategorie produktů v rozšířeném elektronickém obchodě s informacema o chování nakupujících.
Snadno poznáte, které kategorie dosahují nejlepších výsledků.


Jak aktivovat elektronický obchod?

  1. Google Analytics
  2. Správce
  3. Nastavení elektronického obchodu
  4. Aktivovat přehledy rozšířeného elektronického obchodu


Pokud máte krabicové řešení, stačí aktivace v Google Analytics. V opačném případě musíte ještě obohatit konverzní kód. Pro gtag.js je EN návod zde.


TIP #3. Slučte Heureku do jednoho řádku

Vidíte ve zdrojích návštěvnosti Heureku a její subdomény na několika řádcích? Doporučuji přidat filtr, který je sjednotí v jeden.


Jak nastavit filtr?

  1. Google Analytics
  2. Správce
  3. Filtry
  4. +PŘIDAT FILTR


Nastavte dle screenu:

Přesný návod pro e-shopy jak nastavit filtr pro sloučení Heureky do jednoho řádku (zdroje).
Na obrázku vidíte, jak nastavit filtr.


Do zdroj kampaně vložte: ^.+\.heureka\.cz$


TIP #4. Shromažďujte údaje pro remarketing

I v případě, že na e-shopu máte nasazený remarketingový kód Google Ads, aktivujte tuto možnost a vytvářejte publika z Google Analytics. Získáte přesnější možnosti cílení. 

Nastavení aktivního shromažďování údajů pro remarketing v Obsahové a Vyhledávací síti.
Aktivovaná funkce Remarketing


Kde aktivovat shromažďování dat?

  1. Google Analytics
  2. Správce
  3. Údaje o měření
  4. Shromažďování dat
  5. Zapnout


TIP #5. Importujte náklady do GA

Pomoci skriptů můžete automatizovaně posílat náklady z Skliku, Facebooku, Heureky, Zboží, Favi, Glami, Biano a dalších do Google Analytics. Zde je postup náročnější. Skript pro Sklik a Facebook je zdarma, další stojí 1000 Kč. Skript i s návodem najdete zde.  



TIP #6. Vytvořte si v Google Analytics metriku PNO 

Okamžitě uvidíte, jak si jednotlivé kanály vedou, nemusíte otevírat inzertní systém a čekat na report. 


Jak nastavit vypočítanou metriku?

  1. Google Analytics
  2. Správce
  3. Vypočítané metriky
Návod pro e-shopy na nastavení vypočítané metriky PNO pro Google Analytics.
Vzor nastavení výpočtu PNO


Aby se vám metrika PNO zobrazila, vytvořte si „Vlastní přehled“ viz následující TIP.


TIP #7. Vytvořte Vlastní přehled

Po vytvoření metriky PNO a importovaných nákladech do Google Analytics je potřeba vytvořit Vlastní přehled. Ten si nastavíte podle vašich cílů a preferencí. Získáte tím jednu tabulku se všemi kanály a nejdůležitějšími metrikami. Ten můj vypadá takto:


Vlastní přehled s Cenou inzerce, Počtem transakcí, Tržbami a Podílem nákladů na obratu (PNO).
Vlastní přehled s nejdůležitějšími metrikami pro e-shop


Kde nastavit Vlastní přehled?

  1. Google Analytics
  2. Přizpůsobení
  3. + Nový vlastní přehled


TIP #8. Vylučte parametry fbclid, gci

Facebook a Glami používají vlastní měřicí parametr. To v Google Analytics (Chování -> Obsah webu) zapříčiní, že se vám 1 url = 1 produkt rozdělí do několika řádků. Viz screen. Data jsou poté zbytečně rozdělená a nepřehledná. 

Nevyloučený parametr gci způsobuje rozčlenění jedné URL adresy do několika řádků.
Stejný produkt zbytečně rozdělený kvůli parametru


Kde vyloučit parametry?

  1. Google Analytics
  2. Správce
  3. Nastavení výběru dat
  4. Vyloučit parametry v adrese URL
Vyloučené parametry gci a fbclid.
Správné nastavení vylučujících parametrů


Poznámka: Po nastavení se data nepropíšou zpětně.


9 tipů pro Google Ads

TIP #9. Aktivujte Google nákupy zdarma

Google rozšířil nákupní výsledky vyhledávání o neplacené výsledky v Google nákupech. Takové organické vyhledávání v Google nákupech. Zobrazte své produkty potenciálním zákazníkům zdarma.


Jak je aktivovat?

  1. Google Merchant Center
  2. Růst
  3. Správa programů
  4. Inzerujte své produkty bezplatně na platformách Googlu
  5. Aktivovat


Ověřit si, jestli se zobrazujete, budete moct podle podpory Googlu až na podzim a po nasbírání dostatečného počtu dat. Až toho dosáhnete, v Merchant Center -> Přehled vám přibyde graf Výkon (neplacený). 


TIP #10. Měřte hodnotu konverze v Google Ads

Bez konverzního kódu inzerujete na slepo. Nevíte totiž, které produkty generují zisk a které jen čerpají kredit. Proto je měření hodnoty konverze priorita.

Jestli využíváte krabicové řešení, existují návody, které najdete v nápovědě nebo na blogu těchto e-shopových řešení. Nic složitého to není. 

Pokud máte e-shop na míru, rovnou kontaktujte webmastera a zatím inzerci nespouštějte. 

V případě, že měříte konverze v Google Analytics, není nic jednoduššího než je propojit s Google Ads a konverzní kód zde naimportovat. Jestli budete potřebovat pomoc, ozvěte se.


TIP #11. Aktivujte automatické značkování

Jak Google Analytics ví, že byla tato konverze z této kampaně, sestavy, klíčového slova nebo reklamy? Přidáním UTM parametrů do URL. Nemusíte vědět, co je UTM parametr, ale ujistěte se, že máte tuto možnost zakliknutou. Jinak je měření výkonu kampaní prakticky nemožné.

Automatické značkování označí URL adresu, na kterou přešli lidé z reklamy.
Správné nastavení Automatického značkování


Jak aktivovat Automatické značkování v Google Ads?

  1. Google Ads
  2. Nastavení
  3. Nastavení účtu
  4. Automatické značkování


Jak aktivovat Automatické značkování v Skliku?

  1. Sklik
  2. Nástroje
  3. Automatické tagování URL


TIP #12. Propojte Google Ads s Google Analytics a importujte metriky 

Propojením obohatíte oba systémy o zajímavé metriky. V Google Analytics uvidíte např. kampaně a vyhledávací dotazy. Do Google Ads se propíše: 

  • Prům. doba trvání relace
  • Míra okamžitého opuštění
  • % nových návštěv

Jak propojit?

  1. Google Ads
  2. Nastavení a fakturace
  3. Připojené účty
  4. Google Analytics
  5. Propojit | Import site metrics
Návod pro e-shopy na propojeni Google Analytics s Google Ads.
Správné propojení Google Analytics s Google Ads


TIP #13. Zkontrolujte vylučující klíčová slova

Je možné, že předchozí správce omylem vyloučil to, co v sortimentu máte. Nebo jste naskladnili nové produkty a ty se nezačnou zobrazovat kvůli vylučujícím klíčovým slovům.


Například spravujete e-shop s bežeckou obuví. Kontrolujete vyhledávací dotazy a vidíte, že se zobrazujete i na „domácí obuv“. Slovo „domácí“ bych tedy vyloučil. Po určité době se rozhodnete naskladnit další obuvnický sortiment i s domácí obuví. A problém je na světě, protože na vyhledávací dotaz „domácí“ se vaše inzerce nezobrazí.


Kde zkontrolujete vylučující klíčová slova?

  1. Google Ads
  2. Vyberte kampaň
  3. Klíčová slova
  4. Vylučující klíčová slova


TIP #14. Zkontrolujte automatická pravidla

Pokud jste měli na správu PPC kampaní freelancera, agenturu nebo zaměstnance, který už s vámi nespolupracuje, je dobré vědět, zda nenastavil automatická pravidla. 

Provedli byste změnu, jenže pravidlo by ji vrátilo na původní hodnotu, aniž byste to věděli. 

Zabere to max. minutu a ušetří spoustu nepříjemných situací. 


Kde najdete automatická pravidla?

  1. Google Ads
  2. Nástroje
  3. Pravidla



TIP #15. Vylučte mobilní aplikace

Obsahové reklamy se často zobrazují v mobilních aplikacích. Ty ale nepřináší požadovaný výkon. Proto je běžnou praxí vyloučení.


Jak vyloučit mobilní aplikace?

  1. Google Ads
  2. Umístění
  3. Vyloučené
  4. Vyloučit umístění
  5. Přidat více umístění
  6. Vložit "mobileappcategory::69500"
  7. Přidat 1 umístění
  8. Uložit


TIP #16. Přidejte metriku PNO do Google Ads

Pokud si Google Ads optimalizujete sami, usnadněte si to přidáním metriky PNO. 


Jak přidat metriku PNO?

  1. Google Ads
  2. Sloupce
  3. Upravit sloupce
  4. Vlastní sloupce
  5. +Vlastní sloupec
  6. Vyplňte dle screenu


Návod pro e-shopy, jak nastavit vlastní sloupec PNO v Google Ads.
Jak správně vytvořit vlastní metriku PNO.


TIP #17. Posílejte správné parametry pro Chytrou kampaň v Nákupech

Tento typ kampaní využívá neuronové sítě a strojové učení. Pokud ji ale budete „učit“ na základě špatných dat (parametrů), nebude fungovat na 100 %.

Ujistěte se, že posíláte správné parametry pro Chytrou kampaň v Nákupech, tedy i pro dynamický remarketing. Zkontrolovat si to můžete přes rozšíření do Google Chrome Tag Assistant.


Jak zjistit, že posíláte správné parametry?

  1. Váš e-shop
  2. Aktivujte Google Tag Assistant
  3. Aktualizujte stránku
  4. Google Tag Assistant
  5. Google Ads remarketing Tag
  6. Request


Poté se proklikávejte e-shopem a sledujte, zda se vám u parametrů

  • event,
  • ecomm_prodid, 
  • ecomm_totalvalue, 
  • ecomm_pagetype,

mění proměnné v pravé části a odpovídají datům, na která se reálně díváte.

 

Parametry, které posíla e-shop do Google Ads pro Chytrou kampaň v Nákupech a remarketing.
Parametry, které posílá e-shop do Google Ads


Pokud používáte krabicové řešení typu Shoptet, tento tip řešit nemusíte. Jen se ujistěte, že máte vložený remarketingový kód v administraci.


Kde zkontrolovat remarketingový kód?

  1. Administrace Shoptet
  2. Propojení
  3. Google
  4. Ads
  5. Váš "AW-CONVERSION_ID" 


7 obecných tipů 

TIP #18. Zobrazte zákaznické recenze a budujte důvěru

Dle výzkumu Invesp 90 % zákazníků preferuje čtení online recenzí, než navštíví prodejnu nebo využijí službu. 88 % lidí řeklo, že věří online recenzím stejně jako osobním doporučením.

Zákaznické reference a recenze často ovlivní zákazníka více než perfektně napsané popisky. Ujistěte se, že je aktivně sbíráte a sdílíte.

Správná práce se zákaznickýma recenzema na e-shopu klienta.
Příklad recenzí na webu klienta.


TIP #19. Vložte na domovskou stránku TOP produkty

Nejprodávanější, s nejvyšší marží, ale také produkty, kterých se chcete zbavit a vyčistit od nich sklad. To vše patří na domovskou stránku vašeho e-shopu. 


Jak vložit produkty na domovskou stránku?

  1. Admin Shoptet
  2. Produkty
  3. Titulní strana
  4. Přidat


TIP #20. Zkontrolujte rychlost načítání stránek

Když musí zákazník dlouho čekat na načtení e-shopu, dojde mu trpělivost. A tak odejde a nenakoupí. 

Rostoucí doba načítání e-shopu zvyšuje Míru okamžitého opuštění stránky.
Vliv doby načítání e-shopu na míru okamžitého opuštění stránky

Zdroj: www.section.io


Udělejte si test a zjistěte, na čem musíte vy nebo váš webmaster zapracovat.  


TIP #21. Pravidelně navštěvujte FB skupiny a weby, kde se můžete inspirovat

E-commerce je velice konkurenční prostředí. Proto sledujte facebookové skupiny svých e-shopových řešení. 

Ještě důležitější je sledovat největší české e-shopy, které mají prostředky a data na testování, co funguje a co ne.

  • Jak vypadá jejich domovská stránka?
  • Jak detail produktu?
  • Co proces nákupního košíku?

Inspirujte se, ale nekopírujte. Tyto velké e-shopy můžou mít jiné cíle a jinou cílovou skupinu.


TIP #22. Tagování na Facebooku pro Google Analytics

Pokud dopředu vložíte tagy, při vyhodnocování reklam dohledáte, z jaké facebookové kampaně a sady uživatel přišel.


Jak vložit tagy do Facebooku?

  1. Facebook účet pro reklamu
  2. Kampaň
  3. Reklamy
  4. Upravit
  5. URL parametry
  6. Vložte: utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign={{campaign.name}}&utm_content={{adset.name}}


TIP #23. Zkontrolujte správně vložená loga v inzertních systémech

Podívejte se také na velikost. Zaplní vaše logo celý prostor, který mu je určený?


Kde zkontrolovat loga v Heurece?

  1. Heureka
  2. Nastavení
  3. Informace o e-shopu
  4. Logo e-shopu


Kde zkontrolovat loga v Skliku a Zboží.cz?

  1. https://admin.firmy.cz/
  2. Profil
  3. Upravit
  4. Logo


Kde zkontrolovat loga v Google Merchant Center?

  1. Google Merchant Center
  2. Nastavení
  3. Informace o firmě
  4. Branding


TIP #24.Nasaďte měřicí kódy, i když ještě neinzerujete

Strojové učení a neuronové sítě dramaticky nabývají na významu. Inzertní systémy Googlu a Facebooku je používají. K tomu, aby tyto technologie fungovaly co nejlépe, je potřeba, aby měly správná data a aby těch dat bylo co nejvíce. 

Nasaďte proto měřicí kódy i na systémy, které zatím nepoužíváte, ale do budoucna plánujete. 

Co nevynechat:

  • Google Analytics + rozšířený elektronický obchod
  • Google Ads Remarketing code
  • Google Ads Conversion tracking
  • Facebook pixel 

TIP #25. Inzerujte zdarma na Glami

Glami má free režim, který umožňuje inzerci bez nutnosti dobíjení kreditu. Nečekejte zázraky, ale aspoň uvidíte, zda je po vašem fashion sortimentu poptávka. Pokud ano, doporučuji otestovat i přednostní (placený) režim. 


Shrnutí

V roce 2019 vzrostla e-commerce o 15 %, tento rok je trend ještě výraznější. I přesto je „podíl e-commerce na celkovém maloobchodním obratu jen 13%“ (APEK.cz).

Věřím, že tipy výše vám pomůžou utrhnout kus koláče pro váš e-shop.


Ozvěte se mi, pokud potřebujete pomoct s čímkoliv z tohoto článku. Rád s vámi najdu řešení.


E-shopařovy tipy zdarma

První pomoc pro vaše reklamy

Zvyšte své zisky několika rychlými změnami.
V praxi se setkávám s 25 opakujícími se chybami, které připravují e‑shopy o objednávky. Zjistěte, které to jsou, napravte je a získejte nové zákazníky.

Stáhnout E-shopařovY tipy v PDF

* Zdarma a bez e-mailu